fbpx

‘s Ochtends scroll je door je instagram feed en je ziet daar een aantal prachtige quotes en inspirerende teksten. Heerlijk. Je krijgt meteen zin in je dag en denkt vol goede moed; “Yes, ik ga ervoor vandaag!” Je trekt nog net niet je t-shirt met Getting things done print erop aan. Tot je de vaatwasser open trekt – is niet schoon geworden. Je partner heeft inmiddels ook de keuken al gebruikt die dag en er ligt een enorme chaos voor je klaar, die je toch maar eerst op moet ruimen voordat je überhaupt aan je ontbijt kunt beginnen.

Vervolgens laat je iets keihard op je teen vallen. Blijkt iedereen vanalles van je te willen in je inbox en krijg je een vervelend telefoontje.

Daar gingen je mooie plannen om positief te blijven…

Is het realistisch om elke dag positief te zijn?

Elke dag alleen maar positief zijn is natuurlijk een leuk idee, maar is het ook realistisch? Misschien is het mogelijk, maar naar mijn idee horen ups én downs bij het leven. De leuke en de minder leuke momenten mogen er naast elkaar zijn. Want hoe erg zou je die leuke momenten tenslotte nog waarderen wanneer er alleen maar leuke momenten zouden zijn? Dat wil niet zeggen dat je dus maar een hoop ellende mee moet maken om het ook leuk te kunnen hebben natuurlijk. Nee, wat ik bedoel is dat er altijd dingen op je pad komen die niet helemaal met jou resoneren en waar je jezelf niet happy bij voelt.

Hoe je met die dingen omgaat, dát bepaalt jouw geluksgevoel. Dat is waar je jouw positiviteit juist aan kunt spreken. Positief zijn is tenslotte heel makkelijk wanneer alles van een leien dakje gaat, maar de uitdaging zit hem in het positief bekijken van de tegenslagen. Op dat punt kun je dus ook de grootste winst behalen.

Onderstaande punten helpen je dit gemakkelijker te maken. Door dit te oefenen kun je het verschil maken tussen het zetten van een intentie en vervolgens geleefd worden door je dag, en het zetten van een intentie en je dag aan de hand daarvan leven.

 

Vergroot je intentie

Nu had ik het over intenties zetten, maar zet je die ook echt elke dag? Sinds ik dagelijks een dagboekje bij houd waarin ik schrijf welke intentie ik meeneem in mijn dag, ben ik me zo veel bewuster geworden van wat ik wil en waar mijn leven nog niet in lijn is met mijn droomleven. Dat is de kracht van het opschrijven. Door eventjes die 5 tot 10 minuten te nemen om op te schrijven hoe je de dag in wilt gaan, vergroot je jouw intentie en is het gemakkelijker om deze gedurende de dag vast te houden.

 

Stel jezelf flexibel op

Niet alles gaat zoals jij het voor ogen hebt. Je hebt niet de controle over alle situaties. Je hebt wél de controle over jouw reactie op de situatie. Stel jezelf daarom flexibel op en laat jouw verwachtingen van een specifieke uitkomst een beetje los. Richt jezelf in plaats daarvan op het gevoel wat je over wilt houden aan de situaties die je gedurende je dag tegen komt. Door jezelf op je gevoel te richten is het veel gemakkelijker om je eigen gedrag te observeren en aan te passen zodat je bij dat gevoel blijft.

Wanneer je een gesprek in zou gaan en je alleen tevreden zou zijn met uitkomst A (en niet B, C of de middenweg) dan geef je jezelf maar één mogelijkheid. Zou je dat gesprek aangaan met de intentie om jezelf gehoord te voelen, dan kun je het gesprek daar telkens op aan sturen, geef je je grenzen aan en is de kans groot dat de uitkomst misschien nog wel beter gaat zijn dan de uitkomst waar je in eerste instantie op had gehoopt. (Klinkt dit als hocus pocus? Probeer het dan gewoon eens. Er is zo veel meer mogelijk dan je denkt. Door alles te willen controleren beperk je juist je mogelijkheden!)

 

Herinner jezelf

Het zetten van je intentie is natuurlijk ontzettend krachtig, maar wanneer je halverwege de dag moeite hebt met herinneren wat die intentie ook-al-weer was, dan is het tijd om jezelf hier wat vaker aan te herinneren. Dit kun je doen door je intentie of een mantra op plekken te bewaren of op te hangen waar je deze vaak ziet. Bijvoorbeeld op een post-it op je bureau, of op de spiegel. Maar je zou ook een herinnering in je telefoon kunnen zetten waarbij deze intentie omhoog komt op een aantal momenten per dag. Zo’n herinnering kan vaak precies op het juiste moment komen.

 

Schrijf het op

Ik weet het; een heleboel situaties gaan zo aan je voorbij en achteraf bedenk je pas dat dit anders aan had willen pakken. Logisch, kan gebeuren en eigenlijk is het moment waarop je jezelf hier bewust van wordt altijd het juiste moment. Zodra dat gebeurt: schrijf het op! Schrijf op wat er gebeurde en hoe je hier anders op had willen reageren. De volgende keer word je jezelf hier dan wat eerder bewust van, de keer daarop nog eerder en nog eerder. Zo wordt het steeds wat makkelijker om te reageren zoals jij wilt reageren in een situatie, ook al op het moment zelf.

 

Wat kun je nú doen?

Dit is zo’n krachtige vraag; wat zou je NU kunnen doen wat jou gelukkig maakt? Wanneer je jezelf dat afvraagt, juist wanneer het een en ander tegen zit, neem je zelf weer de touwtjes in handen en kun je weer stappen gaan zetten in de richting die jij op wilt gaan. Er is echt altijd iets wat je nu kunt doen namelijk. Al is het eventjes weglopen en tijd voor jezelf nemen, of een maaltijd eten, een rondje wandelen, vroeg naar bed gaan, een afspraak afzeggen, enzovoorts.

 

Conclusie

Kortom, wil je positiviteit in je dag verweven dan kun je dat doen door je intentie te vergroten, jezelf flexibel op te stellen, jezelf regelmatig te herinneren aan je intenties, te schrijven over situaties die je graag zou willen veranderen én door jezelf af te vragen wat je op dit moment kunt doen om voor je eigen geluk te kiezen.

En als je dit nog lastig vindt om te doen, maak dan in ieder geval het commitment om elke dag 3 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Dat is heel eenvoudig, kost niet veel tijd en het houdt je toch iedere dag weer bewust.