fbpx

Hoe je omgaat met jezelf op mindere momenten zegt meer dan wat je doet wanneer het goed gaat. Wat je over jezelf denkt en hoe je jezelf behandelt op mindere dagen, zegt ALLES over hoe je voor jezelf bent. In hoeverre je op komt dagen voor jezelf en in hoeverre je in jezelf gelooft.

Als het goed gaat is het natuurlijk makkelijk. Alles loopt zoals je wilt, je gaat je lekker je gang, je hebt energie, enzovoorts. Maar het is nagenoeg onvermijdelijk dat er ook dagen zijn waarop je je wat minder voelt dan je had gewild.

Die ‘mindere dagen’ zoals ik ze noem, of een terugslag, zijn het moeilijkste. En wat ik het meest bijzondere vind (al doe ik dit soms dus zelf ook!) is dat mensen heel vaak tegen mij zeggen dat ze “wel weten dat ze op de mindere dagen extra goed voor zichzelf moeten zorgen, maar het niet doen.” Herkenbaar?

Dan heb je zo’n baaldag en vervolgens ga je jezelf ook nog vol stoppen met voeding waarvan je weet dat je jezelf daar niet beter door voelt. Je gaat later naar bed dan waar je eigenlijk behoefte aan had, enzovoorts. Je vertoont dan juist méér gedrag wat niet goed voor je is, terwijl je jezelf al niet top voelde. Om jezelf hier de volgende dag schuldig over te voelen, nog meer negatieve gedachten toe te laten en vervolgens weer gedrag te vertonen waar je je niet goed bij voelt. Dat is waar de negatieve spiraal begint, en hoe meer je hierin mee gaat, des te lastiger is het om eruit te komen.

Waarom is het dan toch zoveel moeilijker om goed voor jezelf te zorgen op de dagen waarop je jezelf minder goed voelt?

 

Welk verhaal vertel jij jezelf?

Dat heeft te maken met de gedachten die je over jezelf hebt, het verhaal wat je jezelf vertelt.

Wat zeg je tegen jezelf op het moment dat je je minder goed voelt?
Ik noem slechts een paar voorbeelden:
“Zie je wel, ik kan het niet.”
“Ik heb het niet goed gedaan.”
“Ik heb gewoon te weinig kennis.”
“Nu moet ik opnieuw beginnen,”
“Ik moet nóg harder werken,”

Op mindere dagen voelt het soms alsof de wereld vergaat en je alle pogingen die je tot nu toe hebt gedaan he-le-maal voor niets zijn geweest. Lekker dramatisch hé? Toch gedragen heel veel mensen zich precies zo. Ik begrijp het helemaal. Het is niet leuk om te ervaren dat het ook minder kan gaan, het is op zijn zachtst gezegd frustrerend. Of het nu daarvoor heel goed ging, of je juist bezig was met aan jezelf te werken. Iedere terugslag voelt vervelend.

Ik zal een voorbeeld noemen; stel je bent al een tijdje bezig met gezonder eten. Je weet dat wat je doet voor je werkt, het voelt goed. Tot je broek op een dag toch ietsje strakker zit in plaats van losser. Nu kan dat, zoals je weet wanneer je het objectief bekijkt, 101 redenen hebben waar jij niet per se invloed op had. Het kan echt vanalles zijn. Maar waar ben je toe geneigd? Jezelf de schuld geven, jezelf vertellen dat je het niet kunt, ‘zie je nou wel’, ‘het heeft toch geen zin’ en vervolgens nog strenger voor jezelf zijn en op die manier juist meer en meer stress creëren.

 

De gedachten die je over jezelf hebt worden werkelijkheid

Alleen al die negatieve overtuigingen over jezelf leiden ertoe dat je op dat moment niet gelooft dat je het wél kunt. Tel daar een flinke dosis stress bij op en dan wordt het al helemaal lastig om nog goed voor jezelf te zorgen. Het gevolg? De kans is groot dat je meer gaat eten dan je nodig hebt, dingen eet waarvan je weet dat ze niet voor je werken,. Dat je niet op tijd naar bed gaat (ook al ben je eerder moe), enzovoorts.

Dat gedrag wordt weer weerspiegeld in je lichaam. Waar je vervolgens opnieuw negatieve conclusies over trekt (en over jezelf) en zo vertoon je weer opnieuw gedrag wat niet voor je werkt.

Door niet langer in jezelf te geloven en negatief over jezelf te denken, ga je gedrag vertonen wat niet goed voor je is.

Daardoor maak je precies dat wat je niet wilt tot de werkelijkheid.

 

Positieve insteek bij een terugslag

Maar wat zou er gebeuren als je ervoor zou kiezen om wél positief te denken, juist op die mindere dagen, juist bij een terugslag?

Bijvoorbeeld:
“Het is oké dat ik me nu zo voel. Ik weet dat ik goed bezig ben.”
“Ik houd er vandaag rekening mee dat ik me niet lekker voel, en leg dus minder druk op mezelf.”
“Ik volg mijn gevoel.”
“Vandaag zorg ik EXTRA goed voor mezelf, omdat ik het juist nu nodig heb.” (en dan bedoel ik daadwerkelijk goed voor jezelf zorgen en niet nog strenger zijn)

Het kiezen van positieve gedachten op de dagen dat je je wat minder voelt is het meest krachtige wat je voor jezelf kunt doen. Daardoor verandert je perceptie van jezelf én van de situatie. Vervolgens ben je in staat om te zien dat dit slechts een mindere dag is. Een mindere dag (of een mindere week!) bepaalt niet de rest van je toekomst. Het is maar een periode waarin je JUIST het verschil kunt maken wat je nodig hebt – door ook als het minder gaat voor jezelf op te komen dagen.

Vergelijk het maar met vrienden. Ga jij graag om met de mensen die er alleen voor je zijn wanneer er niets aan de hand is, en zodra je hulp nodig hebt onbereikbaar zijn? Waarschijnlijk niet. Behandel jezelf dan ook niet op die manier.

Kom voor jezelf opdagen, ongeacht de omstandigheden. Waardoor je het geloof in jezelf versterkt en het gevoel dat jij kunt bereiken wat je wilt vergroot.