fbpx

Opmerkingen als ‘gewoon naar je lichaam luisteren’ en ‘volg je intuïtie’ zullen je vast niet onbekend in de oren klinken. Mooie, goede adviezen, maar dit daadwerkelijk doen is een ander verhaal. Zeker wanneer je vaak vermoeid bent.

In de 8 jaar dat ik ME/CVS heb gehad, kreeg ik deze adviezen zó vaak dat ik er gek van werd. Ik was gewoon ontzettend moe, en dat wilde ik niet meer zijn. Punt. Mijn lichaam deed helemaal niet wat ik wil en mijn intuïtie was ver te zoeken.

Tenminste, dat dacht ik.

 

Vermoeidheid als intuïtie in je lichaam

Tot ik ontdekte dat mijn intuïtie heel goed werd weerspiegeld in mijn lichaam. Hoe minder ik ernaar luisterde, hoe erger mijn klachten werden, en hoe groter mijn frustratie werd.

Op een bepaald punt besloot ik dat ik niets meer te verliezen had – ik was toch al moe, had talloze klachten en veel erger kon het niet meer worden.

Ik was als het ware uitgevochten en besloot dan maar eens toe te geven aan de vermoeidheid, misselijkheid, brainfog en alles wat erbij kwam kijken. Het krachtigste wat ik heb gedaan, was tegen mezelf vertellen dat het oké was dat ik me zo voelde.

Acceptatie van al die vervelende dingen, het beseffen dat mijn lichaam me iets probeert te vertellen maakte een enorm verschil. Ik voelde me al snel stukken beter. Met vallen en opstaan leerde ik daadwerkelijk naar mijn lichaam luisteren en nu, nu is die vermoeidheid mijn grootste kracht geworden. Het is mijn grootste intuïtieve radar en helpt me zo veel makkelijker door het leven te navigeren.

 

Vermoeidheid als kracht: 5 tips

Het goede nieuws is dat jij dat dus ook kunt. Met onderstaande tips maak je dit jezelf eigen en natuurlijk door vooral vaak te oefenen en te ervaren. Het zal tijd kosten, maar dat geeft niet.

 

1 – Stop met vechten.

De eerste stap is het moeilijkste, want ik begrijp vanuit het diepst van mijn hart dat jij die klachten niet wilt ervaren. Je wilt niet moe zijn. Je wilt Leven met een hoofdletter L, en je wilt jezelf niet beperkt voelen door een lichaam wat niet meewerkt.

Toch is het belangrijk om te stoppen met vechten. Vechten tegen je lichaam creëert weerstand in je lichaam, het is een grote bron van stress. Hoe harder je vecht, des te erger het zal worden. Laat jezelf maar eens moe zijn. Waarom mag dat eigenlijk niet?

 

2 – Accepteer je klachten.

Kun jij tegen jezelf zeggen dat het oké is om moe te zijn? Lastig hè. Vooral wanneer je al heel lang bezig bent met het zoeken naar een oorzaak voor je klachten, is het denk ik niet in je opgekomen om de klachten te accepteren.

Dat je accepteert dat je nu moe bent, betekent niet dat je het bijltje erbij neer gooit. Het betekent al helemaal niet dat je het oké vindt dat je de rest van je leven deze vermoeidheid zal blijven ervaren.

Acceptatie opent simpelweg een andere deur, het geeft je de mogelijkheid om anders te kijken naar de situatie. Niet vanuit boosheid of haat, maar vanuit liefde. Misschien besef je je wel dat het best logisch is dat je je nu zo moe voelt, en zie je ineens een heleboel mogelijkheden om het anders te doen.

 

3 – Vraag jezelf af: Wat probeert mijn lichaam mij te vertellen?

Veel mensen zien hun lichaam als een ding wat helpt om door het leven te gaan. Een soort vervoermiddel voor het hoofd. Je lichaam bevat echter heel veel wijsheid en communiceert direct met je hersenen. Niet alleen over praktische zaken; je lichaam heeft ook invloed op je humeur, op beslissingen die je maakt. Het kan je directe feedback geven over de manier waarop je (mentaal) in het leven staat – door beter of juist minder goed te functioneren.

Vermoeidheid is één van de signalen die je lichaam afgeeft, daarmee probeert je lijf je vaak duidelijk te maken dat iets ‘teveel’ is en iets anders misschien ‘te weinig’.

Teveel hooi op je vork, teveel negatieve gedachten over jezelf, teveel prestatiedrang, teveel eten wat niet bij je lijf past, teveel dingen doen waar je niet gelukkig van word. Teveel geven, te weinig nemen. Wat geldt voor jou?

 

4 – Bepaal je koers en stuur bij.

Zodra je meer samen gaat werken met je lichaam en de signalen die het afgeeft, kun je gaan testen welke richting je op wilt gaan en welke keuzes wel en niet bij jou passen.

Voel je je vermoeid worden wanneer je nog maar denkt aan die middag thee drinken met een vriendin die je eigenlijk niet mag? Krijg je energie bij de gedachte aan de yogales de komende middag? Hoe laat ga je naar bed? Word je echt blij van dat project op je werk?

Hoe meer je leert luisteren naar vermoeidheid (of andere klachten), des te beter je wordt in het aangeven van grenzen.

 

5 – Verander je gedachtenpatronen.

De grenzen die je ineens gaat aanvoelen zullen misschien best confronterend zijn. In mijn geval was dat zeker het geval! Ik besefte me ineens dat ik een leven leidde wat helemaal niet bij mij paste. Ik had een baan die ik niet leuk vond. Ik streefde naar ‘het allerbeste’ in alles, niet omdat ik daar blij van werd, maar omdat ik dacht dat ik anders niet goed genoeg zou worden gevonden.

Ik vond dat ik van alles ‘moest’, terwijl het veel beter voelde als ik bepaalde dingen niet deed. Ik besefte me dat ik vaak negatief over mezelf dacht en dat dat de rest van de dag invloed had op hoe ik me gedroeg – daardoor ging ik juist nog minder goed voor mezelf zorgen.

Lees daarover ook mijn artikel over mindset.

En jij? Vecht jij nog volop tegen vermoeidheid,  of ga je er toch eens anders naar kijken? Voel je vrij om hieronder je ervaringen met me te delen, vind ik leuk om te lezen!