fbpx

Wie zich zorgen maakt, lijdt dubbel. Tenminste, dat vertel ik mezelf iedere keer wanneer ik mezelf zorgen maak. Maar het is wel zo – de tijd waarin jij jezelf ongelofelijk veel zorgen maakt over een situatie waar je geen invloed hebt, bezorgt je voornamelijk stress. Valt het uiteindelijk mee? Dan waren al die zorgen voor niets. Komt het worst case scenario toch onverhoopt uit, dan moet je er alsnog mee dealen. Iets wat je tijdens het zorgen maken niet kon doen.

Kortom; jezelf zorgen maken is niet altijd even zinvol en het neemt veel tijd en energie in beslag. Tijd en energie die je ook had kunnen besteden aan leuke dingen, ontspanning, genieten, je gezin, dat ene boek lezen, een nieuwe studie volgen, sporten of noem het maar op. Toch is dat niet zo makkelijk gezegd als gedaan. Wanneer je jezelf zorgen maakt stap je niet zomaar in één keer uit dat patroon en heb je niet ineens vertrouwen dat het toch wel goed gaat komen.

Onderstaande tips helpen je hierbij, ze helpen je stoppen met jezelf zorgen maken. Niet door de hele situatie te negeren, maar juist door deze actief aan te pakken en/of op een andere manier te benaderen.

 

Een nieuw perspectief

Vaak blijven we hangen in onze zorgen. Hoe meer we erover nadenken, hoe erger we het in ons hoofd maken. Maar is het ook écht zo erg als jij gelooft dat het is? Daar kom je achter door de situatie waarover je je zorgen maakt vanuit een nieuw perspectief te bekijken. Wanneer je aan een buitenstaander zou vragen hoe diegene naar de situatie kijkt, zal diegene waarschijnlijk iets heel anders zeggen dan jij. Die persoon heeft simpelweg een andere manier van denken, waar jij gebruik van kunt maken. Leg de kwestie eens voor aan een ander en sta open voor zijn of haar antwoord, dat kan je veel nieuwe inzichten geven en je geruststellen.

Niemand om mee te overleggen? Ga dan iets doen waarbij je geen of weinig ruimte hebt om na te denken, en waar je tegelijkertijd van ontspant. Jezelf zorgen maken is stressvol, dus door iets te gaan doen wat óók stressvol is om je zinnen te verzetten, zal ervoor zorgen dat je de situatie ook daarna nog steeds vanuit stress bekijkt. Ga je jezelf echter ontspannen, dan activeer je je parasympatisch zenuwstelstel en dat zorgt ervoor dat je daadwerkelijk op een andere manier naar een situatie kunt kijken. Je lijf is dan niet meer op vechten of vluchten ingesteld.

Dus… ga een wandeling maken, doe eens iets geks, lach tot je niet meer kunt, leer iets nieuws, pak een hobby op, en bekijk daarna je probleem opnieuw. Wie weet kom je tot de conclusie dat het allemaal wel meevalt of zie je ineens een nieuwe oplossing waar je meteen iets mee kunt.

 

Zet alles op een rijtje

Niets zo vervelend als een hoofd waarin continue gedachten doorheen malen waar je niet zo veel mee kunt. Chaos in je hoofd. Schrijven kan daarbij helpen. Door te schrijven haal je de gedachten als het ware uit je hoofd, op papier. Daar kun je alles ordenen en opnieuw bekijken. Door te schrijven ontdek je patronen of overtuigingen die niet bij je passen of niet kloppen. Dat loslaten helpt al enorm wanneer je je zorgen maakt.

Vervolgens houd je nog een of meerdere situaties over waarover je je zorgen maakt. Zet ze onder elkaar. Waar komen deze zorgen vandaan? Zijn ze realistisch? Zijn er stappen die gezet moeten of kunnen worden om de situatie te veranderen? Zo ja, welke stappen zijn dit en wanneer kun je die nemen? Op deze manier maak je een planning en weet je in ieder geval dat jij zelf er alles aan hebt gedaan om het beste uit de situatie te halen. Dat kan opluchten en veel zorgen wegnemen.

 

Wat is het ergste wat er kan gebeuren?

Deze vraag heb ik mezelf zó vaak gesteld wanneer ik me zorgen maakte. Wat is nu het allerergste wat kan gebeuren in een situatie waarover je je zorgen maakt? Door jezelf dit af te vragen haal je de focus weg van de situatie zelf, maar richt je je op het potentiële gevolg. Of eigenlijk: op je grootste angst. Stel; het ergste is dat je wordt ontslagen. Hoe zou je daarmee omgaan? Krijg je dan een uitkering en kun je op zoek gaan naar een nieuwe baan? Waarschijnlijk wel. Als je zou worden ontslagen liggen er nog genoeg mogelijkheden voor je open.

Of misschien is het ergste voor jou niet dat je wordt ontslagen, maar dat je er van overtuigd bent dat anderen jou dan niet meer accepteren. Ook daarbij kun je je nagaan of dat écht waar zal zijn. Zou werkelijk niemand jou meer accepteren? En wat zegt dat juist over hen?

Vaak is het zo dat je echte angst nier voort komt uit de situatie waarover je je zorgen maakt. Dat is ook waarom mensen regelmatig in eenzelfde patroon terugvallen wanneer ze zichzelf zorgen maken. De angst die eronder ligt is vaak hetzelfde en door die angst bij de basis aan te pakken creëer je meer vertrouwen.

 

Wees dankbaar

Waar je je aandacht op richt, groeit. Dus wanneer je jouw aandacht continue richt op zaken die je zorgen baren, dan zal het voor je gevoel vooral erger worden. Richt je daarom ook regelmatig op de dingen die wél goed gaan, de zaken waar je dankbaar voor bent. Daardoor realiseer je je dat er best veel dingen zijn die heel goed gaan en vergroot je je algeheel welzijn – minder redenen om jezelf zorgen te maken dus!

Maak elke dag een lijstje waarop je minimaal 3 dingen zet waar je die dag dankbaar voor bent.

 

Kom in contact met je lichaam

Als laatste verminder je malende gedachten enorm zodra je uit je hoofd komt en in je lichaam. Dat klinkt een beetje gek misschien, in je lichaam komen, want iedereen heeft toch een lichaam. Maar ga eens na hoeveel je eigenlijk vanuit je hoofd leeft en hoe vaak je lichaam er maar een beetje bij hangt. Terwijl je juist kunt ontspannen én helderder na kunt denken wanneer je je lichaam als één geheel ervaart. Dus niet een hoofd wat een lichaam bestuurt, maar een samenwerkend en goed geaard geheel.

Lees ook mijn artikel over in contact met je lichaam komen voor nog veel meer tips op dit gebied!

 

Wat doe jij wanneer je jezelf zorgen maakt? Laat het me hieronder weten!