fbpx

Als mensen zijn we tegenwoordig (heel) vaak geneigd om in ons hoofd te leven. Ons hoofd laten we de regie hebben. Het bestuurt ons lichaam. Zo’n lijf is best handig om te hebben, maar we luisteren vervolgens niet naar de terugkoppeling van het lichaam. Simpelweg omdat we steeds maar door gaan vanuit ons hoofd. We denken overal rationeel over na en staan minder in contact met ons gevoel. Dat is waar veel problemen kunnen ontstaan – (chronische) vermoeidheid, auto-immuunziekten, steeds maar terugkerende kwaaltjes, enzovoorts. Door je lichaam maar lang genoeg te negeren (of zelfs te verwaarlozen) ontstaan er vanzelf allerlei mankementen aan dat lichaam.

 

Leven vanuit je hoofd of je lichaam

Je kunt nog zo goed nagedacht hebben over wat je moet eten, hoeveel je moet bewegen, of zo veel wetenschappelijke onderzoeken er op na hebben geslagen – de echte kennis over wat goed voor je lichaam is zit precies daar opgeslagen. In je lichaam. Je lichaam is natuurlijk niet voor niets verbonden aan je hoofd en beide staan niet voor niets met elkaar in verbinding. Het is één samenwerkend geheel en als er iets je intuïtie goed weerspiegelt dan is het je lichaam wel. Daarom is het zo belangrijk om in contact te komen en te blijven met je lichaam, het heeft je zo veel waardevolle boodschappen te vertellen.

Niet alleen over hoe jij je fysiek voelt, maar ook over hoe je je leven leeft en welke gedachtepatronen en overtuigingen je hebt. Wanneer je ervan overtuigd bent dat je niet veel waard bent, zal je lichaamshouding dat als eerste laten zien. Vervolgens ga je er naar leven en behandel je je lichaam ook alsof het niet veel waard is. Naast nog de invloed die deze gedachten direct op je lichaam hebben – iedere negatieve gedachte over jezelf ziet je lichaam als een aanval, als een bedreiging, waardoor je stress ervaart. Dat activeert je immuunsysteem, wat in dit geval onnodig is, want er is geen sprake van een bacterie of virus om tegen te gaan. De bedreiging komt voort vanuit jezelf.

Je zult ongetwijfeld begrijpen hoe belangrijk het is om goed voor je lichaam te zorgen en naar de signalen te luisteren. Wanneer je dat lange tijd niet hebt gedaan of jezelf er niet bewust van bent geweest, is dat echter makkelijker gezegd dan gedaan. De eerste stap om weer te leren luisteren naar je lichaam zit hem in het contact maken met je lichaam. Je aandacht en energie verplaatsen van je hoofd naar je fysieke lichaam. Het is geweldig om te ontdekken hoeveel mogelijkheden er in je lichaam opgeslagen zijn, en om in te gaan zien hoe slim je lichaam eigenlijk is.

Maar… Hoe doe je dat? Onderstaande manieren helpen je om in contact te komen met je lichaam.

 

Vitamine N

Vitamine N staat voor Natuur! Dit vind je alleen niet in een potje met pillen, maar echt buiten, in de natuur. Tussen de bomen, op de heide, op het strand of in zee. Natuur is op heel veel plaatsen en speelt een belangrijke rol bij ons welzijn. Wat dit te maken heeft met in contact zijn met je lichaam? Door regelmatig in de natuur te zijn en je aandacht te richten op de bomen, dieren, planten of geluiden (wind, regen, dieren) kom je tot rust. Je lichaam is ook een stukje natuur. Zodra je ontspant gaat je aandacht naar je lichaam en sta je veel meer open voor de signalen die je lichaam je geeft.

 

Bewustwording

Ook wanneer je niet in de natuur bent, kun je weer in contact komen met je lichaam. Ikzelf doe dit altijd door mijn ogen heel even te sluiten (niet als je auto rijdt of fietst natuurlijk) en te voelen waar ik me bevind. Vervolgens kijk ik om me heen en ben ik me bewust van wat ik zie, zonder daarover te oordelen. Ik let bewust op de dingen die me aanspreken; een vogeltje, mooie bloemen, een lachend kind, de stilte, een mooi licht. Door mijn aandacht eventjes buiten mezelf te richten en niet te oordelen over wat ik zie, maar vooral waar te nemen, kom ik weer tot mezelf. De malende gedachten stoppen dan eventjes en dat kan al genoeg zijn om je weer te ontspannen of zelfs een andere kijk te geven op dat waarover je aan het denken was.

 

Meditatie

Dat meditatie op deze lijst staat is natuurlijk geen verrassing. Tijdens een meditatiesessie breng je je hoofd en lichaam tot rust zodat je de balans tussen beide kunt herstellen. Niet door jezelf continue te vertellen dat je ‘niet mag nadenken’ of jezelf af te vragen hoe laat het al is (dat werkt niet, ik spreek uit ervaring 😉 ). Meditatie helpt je om los te laten en te accepteren wat er omhoog komt.

 

Beweging

Er is niets zo krachtig als je lichaam daadwerkelijk bewegen om weer in contact te komen, toch!? Dat betekent trouwens niet dat je jezelf een ongeluk moet sporten, gewoon een rondje wandelen is oké. Beweeg op een manier die jij fijn vindt. Van yoga tot krachttraining en van fietsen tot bergbeklimmen.

 

Ademhaling

Ben je jezelf er weleens van bewust geworden op welke manier je ademhaalt wanneer je jezelf erg druk maakt? Meestal is dat een oppervlakkige, ietwat snelle borstademhaling. Door je aandacht te richten op je ademhaling en rustig en diep te ademen kom je tot rust en daarmee weer in contact met je lichaam. Voel maar eens waar al die zuurstof heen gaat. Op YouTube vind je allerlei fijne filmpjes met ademhalingsoefeningen.

Zo kun je ook een wat snellere ademhalingsoefeningen doen – denk aan de kapalabhati (vuurademhaling) of de Wim Hof methode. Hierdoor kom je ook heel erg in je lichaam en krijg je tegelijkertijd een energieboost.

 

En verder…

Neem een (ijs)koude douche, speel, knuffel, loop op blote voeten en doe eens gek. Het helpt allemaal om uit je hoofd te komen.

 

Wat is jouw favoriete methode om in contact met je lichaam te komen?