fbpx

“Oh, als ik toch de chocola eens kon laten staan,” of “Waarom lukt het mij niet om te gaan sporten!?” of misschien zou je graag op tijd naar bed willen gaan, vaker rust willen nemen, opmerkingen van anderen niet meteen negatief opvatten, vaker de fiets pakken of gaan mealpreppen. In alle gevallen hebben we het over het veranderen van gewoontes. Soms zijn het relatief simpele dingen zoals eerder naar bed gaan, soms ligt het wat dieper zoals wanneer we het hebben over het niet meer negatief opvatten van opmerkingen van anderen.

We hebben allemaal wel bepaalde gewoontes die we willen veranderen. We zijn ons vaak wel bewust van die gewoontes en weten ook wat we dan wél zouden willen doen. Maar zo makkelijk als ‘het gewoon gaan doen’ is het niet. Hoe kun je je gewoontes veranderen en eindelijk gaan DOEN?

Ik stel dat je gedrag niet (blijvend) kunt veranderen wanneer de wens voor deze verandering niet voort komt vanuit je authentieke zelf en vanuit waardering voor jezelf.

 

Waarom wil je eigenlijk veranderen?

Je kunt nog zo hard roepen dat je ook gaat hardlopen omdat je hebt gelezen dat dat goed voor je is. Of dat je vanaf nu elke dag een salade mee naar je werk gaat nemen. Natuurlijk, dat zou gezond voor je kunnen zijn. Maar waarom wil je dit eigenlijk?

Komt de wens om dit te gaan doen vanuit jou ZELF en vanuit liefde voor die persoon? Of komt het voort vanuit de gedachte dat je niet gezond genoeg bent als je het niet zou doen?

Misschien vanuit angst; wat zullen anderen wel niet van je denken als je dit niet doet? Of vanuit negativiteit of onzekerheid; misschien heb je een hekel aan de buurvrouw, die ook hardloopt, en wil je daarom bewijzen dat je beter bent dan haar, of vind je jezelf te dik en wil je daarom gaan hardlopen?

 

Gedrag veranderen vanuit authenticiteit

Het is belangrijk om jezelf bewust te zijn van de herkomst van jouw wens om te veranderen. Zou deze nieuwe gewoonte bij jou passen als persoon, bij degene die je echt wilt zijn? Is het authentiek? Misschien houd je wel helemaal niet van salades, of misschien vind je hardlopen echt niet leuk.

Alleen vanuit die authentieke positie kun je namelijk je gedrag blijvend veranderen. In andere gevallen zou de nieuwe gewoonte die je aan probeert te nemen niet bij jou als persoon passen, het zou niet resoneren. Daardoor kost het ongelofelijk veel moeite om dit blijvend vol te houden en het zou je op de langere termijn geen voldoening opleveren. Wat het nog moeilijker maakt om het vol te houden. Daardoor ga je alleen maar meer opzien tegen verandering en is de kans dat je iets echt gaat doen nog kleiner.

 

Gedragsverandering vanuit zelfwaardering

“Ja maar, ik wéét toch dat gezond eten bij mij past? Dat past toch bij iedereen? Hoe kan zoiets nu niet authentiek zijn?” Klopt. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer situaties waarbij je echt wel weet dat deze verandering jou ten goede zou komen, maar het je toch niet lukt. Waarom zou je nu eenmaal niet heel erg goed voor jezelf willen zorgen, en waarom lukt het vervolgens niet om dat ook te gaan doen? Ook daarbij speelt de herkomst van jouw verlangen om te veranderen een hele grote rol.

Wil je veranderen omdat je jezelf niet goed genoeg vindt? Vind je dat je gezonder moet gaan eten omdat je jezelf te dik vindt, niet mooi genoeg, niet goed genoeg..? Wanneer de wens om te veranderen voort komt vanuit negativiteit, gaat het je niet lukken om die verandering daadwerkelijk door te voeren.

Komt de wil om te veranderen juist voort omdat je het jezelf gunt om jezelf beter te voelen? Dat je weet dat jij jezelf heerlijk zou voelen wanneer je gezonder zou eten of zou gaan hardlopen, en dat dit iets toe zou voegen aan je welzijn, dan is het een stuk makkelijker om dit te gaan doen én om de voordelen ervan te ervaren.

 

Negativiteit als stressor

Telkens wanneer jij iets doet vanuit negativiteit, dan voed je die negativiteit. Dat is een stressor. Je geeft jezelf als het ware straf met die gezonde maaltijd op je bord, wanneer je deze vooral wilt eten omdat je jezelf te dik vindt. Op dat moment ziet jouw lichaam die nieuwe gewoonte (de maaltijd en alles wat daarbij komt kijken in dit geval) als ‘bedreiging’ en ervaar je niet alleen negatieve emoties, frustratie en heel erg veel weerstand, maar zal je lichaam ook niet adequaat reageren op de maaltijd zelf. Of eigenlijk juist wel, want je lijf zal die maaltijd ook als bedreiging zien. Daardoor smaakt het eten niet, valt het als een baksteen en heb je misschien de volgende dag nog buikpijn.

In het geval van hardlopen (laten we zeggen dat je dit ook wilt doen omdat je niet blij bent met je lichaam), dan zou enorm opzien tegen dat rondje rennen. Als je er ‘s ochtends aan denkt dat je ‘s avonds ‘moet’ gaan hardlopen dan zakt de moed je al in de schoenen, voel je jezelf de hele dag vermoeider en bedenk je 101 excuses om het niet te doen. Tijdens het lopen zelf, als je dan tóch bent gegaan, ziet je lijf dat als een stressor waardoor je energie niet gaat naar je benen maar naar je immuunsysteem – waardoor je de kans op een blessure vergroot.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Na een halve dag ‘zal ik wel, zal ik niet…’ ben ik toch maar uit m’n comfort zone gestapt en ben ik een rondje gaan hardlopen. Dat wilde ik al zó lang, maar ik twijfelde of ik mezelf daar mee zou overbelasten (het laatste wat ik wil). Maar ja… of iets gaat of niet, daar kom je echt maar op één manier achter. Door het te doen. # Vanochtend kreeg ik een mooi inzicht: je hoeft er niet klaar voor te zijn om te doen wat je graag wilt. Die heb ik dus maar mee genomen en mezelf afgevraagd waar ik nu eigenlijk op wacht. Wanneer ben je ergens nu eenmaal echt klaar voor? # Dus… ik trok mijn @organicbasics top aan om te testen (bevalt goed om in hard te lopen!) en ging gewoon. Het ging nog echt goed ook, en voelde weer vertrouwd fijn om te doen 😍 Het is het echt wel waard om eens iets te proberen wat je eigenlijk een beetje eng vindt! #elkedagliefvoorjezelf

Een bericht gedeeld door Marinka (@marinka.bil) op

Liefde voor jezelf

Je kunt je nu denk ik wel voorstellen hoe moeilijk het is om iets te veranderen wanneer je dit doet vanuit een gevoel van ‘niet goed genoeg.’ Dat is waarom ik je zo graag wil laten zien hoe belangrijk het is om eerst jezelf te waarderen en om na te gaan wie jij écht wilt zijn.

Vervolgens ga je na welke gewoontes bij die persoon horen, wat zou goed voelen om te doen? Misschien ook wel hardlopen of gezond eten, maar vanuit een positie van zelfwaardering kun je pas goed aanvoelen of iets bij jou past of niet. En past iets toch niet? Dan is het ook weer makkelijker om dit los te laten en op zoek te gaan naar wat wél past. In het leven hoeven we het niet allemaal in één keer goed te doen. Je mag proberen en veranderen wanneer iets niet meer bij je past.

Dat is veranderen vanuit de essentie, vanuit wie je bent en vanuit waardering voor die persoon.

 

Stappen naar authentieke verandering

Klaar om te veranderen? Begin dan allereerst bij het volledig accepteren van jezelf op het punt waar je nu staat. Dat houdt niet in dat er dus geen ruimte is voor verandering, het houdt in dat je kunt gaan bewegen vanuit een positie van liefde. Jij bent tenslotte degene waar het om gaat. Wanneer jij iets niet accepteert zal je datgene altijd benaderen vanuit negativiteit, dat kost ontzettend veel energie, levert stress op en het zal er nooit beter op worden.

Waar je je aandacht op richt groeit.

Zie jij dus vooral jouw tekortkomingen, dan zal je die alleen maar meer zien, wat je ook doet. Door die tekortkomingen eerst te accepteren ontstaat er pas ruimte voor verandering en kun je gaan groeien. Dan gaat de energie stromen, is veranderen zelfs leuk en ervaar je veel meer voldoening. Met als gevolg dat je het vol houdt en je die nieuwe gewoonte voor je het weet aan hebt geleerd.

Tenminste, als de verandering die jij wilt bij jou past als persoon (tip: voelt het goed, denk je ‘ja, dit zou ik echt wel fijn kunnen vinden?’) en als dit voortkomt vanuit waardering voor deze persoon. Dan is de verandering sowieso vanuit je authentieke zelf.

Vervolgens hoef je alleen maar te beginnen. In dit artikel omschrijf ik hoe je dat kunt doen.